Hodinová cesta minibusem na severovýchod od Bahir Daru utekla jako voda a my se nechali vyložit uprostřed kukuřičných a teffových polí. Před námi se táhla prašná dvou-kilometrová cesta a jakmile jsme vykročili směrem k vesnici, nabyla jsem pocitu, že jsem doma. Těžko popsat proč, ale bylo to silné...míjeli jsme pasáčky krav, lidé pracující na poli, kolemjdoucí.. "selam no" zdravili jsme se vzájemně pokynutím hlavy a úsměvem, jakobychom se tu potkávali denně. Rázem jsem se ocitla na malé české dědině, kde se všichni znají a život běží pomalu, klidně a nenuceně spokojeně..
V domečku se střechou ze suché trávy se uchovává teff pro výrobu injery. Když se staví dům, pomáhá celá vesnice tak jako při jiných činnostech. Zjednodušeně se dá říci, že všechno patří všem. Hospodaří se formou kolektivního vlastnictví, vesnice je do velké míry potravinově nezávislá a výdělek za každý rok se stejným dílem rozdělí mezi jednotlivé rodiny.
Po vesnici nás provedla mladá slečna, představila nám školu, knihovnu, dům pro staré, jeden z místních obytných domů a výrobu plátna, které je jedním ze zdrojů obživy komunity. Celý proces probíhá manuálně na jednoduchých strojích, od výroby příze a plátna po hotový výrobek, šaty a šály. Povídali jsme si o jeho dětství, jak se zrodilo jeho sociální smýšlení, o izraelských kibucích, které fungují na podobném principu, i o současném trendu vzniku takových komunit všude na světě a nakonec jsme našli odvahu zeptat se i na jeho výstřední zelenou čepici :) A kdepak, není to žádný dar od západního turisty, tyhle čepky se tu odedávna vyrábí...
..několik slov k zamyšlení od moudrého muže: "Nejvíce v životě trpím, když nemůžu pomoci lidem, kteří to potřebují", "Trestem nenapravíš člověka, nýbrž zapříčiníš pomstuchtivost", "Vykonávání ženské práce nezměnilo moje pohlaví, nýbrž mojí nevědomost", tady se hodí zmínit postavení ženy v etiopské společnosti, které je oficiálně rovné muži, ale v praxi to tak docela nefunguje a podřízení ženy je všude cítit. Marně tu třeba hledám muže, který by kdy vařil nebo pražil kávu..
Zatímco jsme rozprávěli se Zumrou, Tigistu čekal venku, bavil děti a děti bavily jeho. Posadila jsem se do kroužku mezi ně a sledovala jejich hru. Když jsem vyndala foťák z batohu a poprvé cvakla, začal se za mnou tvořit hlouček zvědavců. Na to už jsem si zvykla, že si chce každý ošahat obrázek na displeji. Co jsem ale nečekala, byl zástup dobrovolně pózujících modelů. Chvíli mi trvalo, než jsem prokoukla tuhle hru a její hráče - upřený pohled do foťáku a kamenný postoj bez hnutí na znamení, že mam cvaknout...po tom "klik" a vyfocený utíkal ke mě zkontrolovat, jak to dopadlo...po pravdě bych u téhle zábavy s dětma vydržela do setmění...
Ale čas kvapil, prodlužující se stíny oznamovaly blížící se večer a cesta domů byla dlouhá.... kráčeli jsme se s Mali a Haju beze slov a cítili jsme, že se nám odtud vůbec nechce... klidná a naplněná mysl, vyjímečný den..
http://www.awraamba.com/
Kibuci zní dobře, ale zlí jazykové tvrdí, že jejich existence v Izraeli závisí na financích z USA. Takže by mne docela zajímalo: Jak jsou lidé přijímání do takové komunity, nebo naopak vylučováni? jak se dělí vzájemná práce?co dělají, že to funguje nebo naopak co jim hapruje?
OdpovědětVymazathoj Pájko, neznám detaily, ale z toho co vím, nejsou pro přijetí žádná pravidla...ptali jsme se na sociální problémy a co nefunguje, ale nic zásadního jsme se nedozvěděli, resp. zatím žádný nevyřešitelný problém nenastal a pokud byla nějaká neshoda, řešili to přímou komunikací a to zatím fungovalo....ta komunita je mladá, nějakých pět let, ačkoli pan Zumra to propaguje od svého děství, takže nějakých 40 let určitě, dlouhou dobu se přesouvali z místa na místo, než zakotvili v téhle vesnici....a jak se dělí práce? když jsme s nimi mluvili, působilo to tak, že všechno probíhá tak nějak nenuceně, neorganizovaně a přirozeně, každý cítí spoluodpovědnost a podle toho se chová, ale myslím, že tam dělba práce normálně existuje a lidi jednoduše dodržují běžný pracovní režim, ale nepronikli jsme do toho hlouběji...
Vymazatještě jsem koukla na kibucy a je to těžko srovnatelné, kibucy mají dlouhou historii a mnohem organizovanější pravidla, Awra amba je na začátku stejně jako etiopská společnost, která je mnohem tradičnější (třeba postavení muže a ženy) a čeká jí vývoj(emancipace žen,..)....takže to, co dokázala změnit komunita Awra Amby může být pro nás dávno automatické (sociální pomoc - péče o staré lidi,..)ale v rámci místní společnosti je to "přelomové"...tak asi tak, problémy je nejspíš čekají, ale to už budou pravděpodobně jinde...
Vymazat